Vojtiskov - Dolni Morava

Środa, 2 maja 2012 · Komentarze(7)
Śnieżnik jako najwyższy szczyt Kotliny Kłodzkiej przyciąga rowerzystów. Wielu wjechało do 'Schroniska Pod Śnieżnikiem', niektórzy wdrapali się rowerem na sam szczyt. Rozmawiając z rowerzystami o tym rejonie zawsze pytam o ich znajomość czeskiej strony i najczęściej okazuje się że niewiele wiedzą o południowych stokach tego szczytu. Wyjeżdżając z Kralik w strone Hanusowic za każdym razem jestem pod wrażeniem piękna panoramy całego pasma Masywu Śnieżnika z jego szczytami i głębokimi wąwozami. Zawsze marzyłem o tym, żeby przetrawersować te góry jak najwyżej to możliwe. Niestety nie ma tam wielu szlaków, jeden biegnie trawersem zboczy z Dolni Morava do Mala Morava, drugi prowadzi z Vojtiskov przez Navrsi na Kladske Sedlo (Przełęcz Płoszczyna).

Postanowiłem przejechać górami z Vojtiskov do Dolni Morava dokładnie dokumentując drogi i rozdroża. Odkryłem nowy szlak niezaznaczony na mapie 'Kralicky Sneznik' (4 wydanie z 2011 roku), i natrafiłem na dziwne tabliczki z numerycznymi oznaczeniami tras, które wydawały mi się oznaczeniami zimowych tras narciarzy biegowych. Dopiero po poszukiwaniach w internecie okazało się, ze w tym rejonie planowane jest wytyczenie wielu nowy tras dla pieszych i rowerzystów.

Dolni Morava - Trasy MTB <<< kliknij tutaj

Opis mojej trasy może wydać się nieco nudny ale mam nadzieję, że pomoże innym w zaplanowaniu dla siebie trasy. Pomimo znacznych przewyższeń przejazd moją trasą można zrealizować bez schodzenia z roweru, wymaga jedynie siły, bez większych umiejętności technicznych.

Panorama południowej strony Masywu Śnieżnika z okolic Kralik.

Kraliky urocze miasteczko pogranicza polsko-czeskiego.

Vojtiskov - przepiękna wioska w górach.

Nad Vojtiskovem - czerwony szlak rowerowy skręca leśną drogą w prawo, asfaltowa droga oznakowana niebieskim szlakiem dla pieszych prowadzi ostro w górę do rozwidlenia 'Pomocna' [planowany szlak rowerowy 2A].

Pomocna - drogowskaz na niebieskim szlaku dla pieszych, dalszy ciąg podjazdu asfaltem w strone 'U Sedmi cest' [planowany szlak rowerowy 2A].

Nad Johanesem - asfaltem ciągle w górę, na trzecim zdjęciu drogą z prawej strony dochodzi niebieski szlak rowerowy z 'Jasani hrbet'.

U Sedmi cest - duże rozdroże, skrzyżowanie szlaków pieszych niebieskiego i żółtego, planowany szlak dla pieszych 2. Tu kończy się asfalt z Vojtiskova, dalszy ciag niebieskiej trasy rowerowej biegnie kamienistą, a następnie leśną drogą.

Nieoznakowany rozjazd w kierunku drogowskazu Sute, niebieski szlak rowerowy leśną drogą w górę.

Pod Babusi - urocze miejsce, połączenie szlaków dla pieszych, niebieskiego z zielonym. Początek przepięknej drogi zielonym szlakiem do haty Babuse (zakaz jazdy rowerem). Dalszy ciąg trasy niebieskiego szlaku rowerowego.

Slamnik - na pierwszym zdjęciu rozjazd, po lewej stronie droga do 'U Vcelinou', w prawo niebieski szlak rowerowy na Slamnik. Kawałek dalej zaczyna się długi trawers wokoło szczytów Mokrego hrbeta.

Kralycke panorama - piękny punkt widokowy na szczyt Śnieżnika. Tu zaczyna się niebieski szlak rowerowy i z dołu dochodzi czrewony szlak rowerowy z Dolni Morava.

Trawers Podbelki 1307m n.p.m.

Trawers Susiny 1321m n.p.m.

Zjazd do Dolni Marava - czerwony szlak rowerowy.

Chata Veleminka.

Dolni Morava.

Panorama części trawersu z drogi 'Pod Klepacem'

Ten wypad spowodował dokładne rozpoznanie terenu, po którym często chodziłem pieszo. Oglądając zdjęcia z satelity na google map, zastanawiałem się czy można w tym rejonie przedostać się rowerem przez granicę. Przejeżdżałem ją wielokrotnie na dziko w okolicy Navrsi i raz wprowadziłem rower na Śnieżnik czerwonym szlakiem dla pieszych. Na moich zdjęciach Przełęcz Stribnicka wydaje się bardzo blisko, ale nachylenie i brak dróg powoduje, że jest niedostępna z trawersu. Pozostaje okrążanie Śnieżnika z dala od szczytu.