Góry Bialskie

Dystans całkowity:1999.00 km (w terenie 0.00 km; 0.00%)

Serak przez przypadek.

Środa, 8 sierpnia 2012 · Komentarze(7)
Letnie przesilenie odbiera mi siły i chęci do jazdy, żeby je przełamać zaplanowałem długą wycieczkę w nieznane (nie zdradzę gdzie). Niestety rano okazało się, że źle wyłączona nawigacja rozładowała się, a miała mnie przeprowadzić przez Czeskie miasteczka i wioseczki. Na dodatek na dworze ziąb i brak słońca zniechęcał do ruszenia na rower. Oglądając mało śmieszny 'Sztos 2' podładowałem nawigację i bez przekonania ruszyłem sprawdzić przed wyprawą na Pradziada dojazd do Zulowej przez Przełęcz Gierałtowską. W Stroniu zaświeciło słoneczko, a ja po 50km tak się rozkręciłem, że mój wypad nie skończył się w Zulowej :)

Panorama Gór Bialskich z drogi na Przełęcz Gierałtowską, przełęcz i zdazd w stronę Zulowej.

Nowoczesny rynek w Jeseniku.

Panorama Jeseników z drogi na Serak, w głębi szczyt Pradziada.

Podjazd na Seraka od strony Bela pod Pradedem, który tym razem udało mi się pokonać bez podprowadzania roweru.

Szczyt Seraka, schronisko i zjazd wzdłuż wyciągu.

Ramzowa i ostatnia panorama zdobytego szczytu.

Z Ramzowej wróciłem przez Paprsek, gdzie po 20tej dostałem pyszną herbatkę. Nocny zjazd po kamienistej drodze w sercu Gór Bialskich dostarczył mi dużo adrenaliny, ale jest dość ryzykowny, dlatego nie wybiorę tej drogi na powrót z Pradziada :)

dwa pasma

Sobota, 28 lipca 2012 · Komentarze(9)
Będąc pod wrażeniem tego co robią chłopacy i dziewczyny na 'Sudety MTB Challange' postanowiłem przejechać przez dwa górskie pasma: Masyw Śnieżnika i Góry Bialskie. Towarzyszyli mi Anamaj i Feniks - dziękuję Wam za wspaniały dzień :)

Z Międzylesia szybko przejechaliśmy do Kralik. Rynek tego miasteczka jest tak uroczy, że spędziliśmy w nim trochę czasu.

Panoram Kralickego Śnieżnika, przy wyjeździe z Kralik zawsze zapiera dech w piersiach.

Pensjonat w Vojtiskov, nawet kiedy jest zamknięty miła właścicielka nalewa nam zimniutkie piwo rekompensujące trudy żmudnego podjazdu :)))

Rozpoczynamy przepiękny trawers południowych szczytów Masywu Śnieżnika.

Okolice Narvsi, nasze pierwsze Czeskie schronisko na trasie.

Kolejna atrakcja na trasie to długi podjazd z Kuncic do schroniska Paprsek, asfaltem wzdłuż malowniczego górskiego potoku. Anamaj jak zawsze uśmiecha się na końcu podjazdu.

Powrót zaplanowałem nieoznakowanymi ścieżkami do granicy, potem wzdłuż niej do przełęczy Pod Działem, a następnie leśnymi drogami wijącymi się pomiędzy szczytami Gór Bialskich. Niestety zapadający zmierzch sprawił, że niewiele wyszło ze zdjęć tej części wycieczki.

Podczas powrotu ze Stronia do Kłodzka przeżyliśmy nawałnicę, a w okolicy przechodziły burze. Do domu wróciłem przemoczony do suchej nitki, ciepła kąpiel nigdy nie sprawiła mi aż tak dużej przyjemności.

Dział, Sucha, Działowe, Piekło

Sobota, 9 czerwca 2012 · Komentarze(3)
Wypad w najbardziej dzikie rejony kotliny - Góry Bialskie. Zimny dzień i mało słońca, w Paprsku o 17-tej 12,5 stopnia i prawie nikogo. Na szlaku granicznym po drugiej stronie granicy w kierunku Przełęczy Lądeckiej nigdy nie widziałem czeskiego rowerzysty, a Polacy o 'Polska cesta' chyba nie wiedzą, można się poczuć jak na końcu świata. Niesamowitym zaskoczeniem była dla mnie biwakująca na granicy w okolicy Przełęczy Piekło grupa nastoletnich dziewczyn, które zadziwił widok samotnego rowerzysty. Zamiast się mnie bać, chciały mi pomóc w wyborze drogi :)))

Ze Stronia przez Stary Gierałtów na Przełęcz Dział i Suchą prowadzi asfaltowa droga, ze znośnym nachyleniem (najłatwiejszy sposób dojechania wjechania na szczyty).

Za Przełęczą Suchą czerwony szlak rowerowy zjeżdża w dół do Bielic, ja jadę prosto...

Kolejny zjazd ostro w dół do Bielic, ja dalej trawersuję zbocze Rudawca (koniec asfaltu ze Stronia)...

Przełęcz Działowe Siodło - kiedyś było tu planowane turystyczne przejście graniczne, zimą prowadzi tędy czeski narciarski szlak biegowy. Od dawna szukałem tego przejazdu na czeską stronę do schroniska Paprsek, tym razem dzięki czeskiemu oznaczeniu udało się znaleźć nowo wytyczoną drogę, która prowadzi do granicy i dalej wzdłuż niej szeroką leśną drogą rozjeżdżona samochodami na Palas. W końcu można tamtędy bez problemu przejechać rowerem górskim.

Moje ulubione miejsce w tych górach, okolice Smrka i Brouska 1109m n.p.m.

Góry do odkrycia, bez szlaków ale z siecią leśnych dróg - okolice Zulovej i Lipova Lazne.

Przełęcz Piekło - najłatwiejszy sposób na przejazd przez granicę nad Bielicami i około kilometra prowadzenia roweru. od polskiej strony nowo oznaczony szlak biało-czerwonymi kwadratami.

Na koniec dnia nagroda w postaci festiwalu chmur na niebie :)

Z domu na Serak - cała noc na rowerze

Sobota, 4 czerwca 2011 · Komentarze(4)
Kłodzko - Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie - Stary Gierałtów - Bielice - Chata Paprsek CZ - Petrikov CZ - Ostuzna CZ - Ramzova CZ - Lipova-Lazne CZ - Jesenik CZ - Bela pod Pradedem CZ - Serak 1350mnpm - Branna CZ - Stare Mesto CZ - Przełęcz Płoszczyna - Bolesławów - Stronie Śląskie - Lądek Zdrój - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Kłodzko

Pomysł z założenia miał być szalony - wjechać na jakiś wysoki szczyt odległych gór Jesioników prosto z domu. Kiedyś wjechałem taki sposób na Śnieżnik, tym razem postanowiłem zapuścić się dużo dalej w głąb czech. Wyjazd stosunkowo późno bo po 14tej na przekroczenie granicy wybrałem dziką ścieżkę pomiędzy "workiem bielickim" a chatą Paprsek, za względu na cudowny wąwóz Białej Lądeckiej (oprócz wyczynu miało być pięknie). Po 18tej docieram do Paprska, tam jem obiad i oglądając panoramę odległych Jesioników zastanawiam się chwile czy wiem na co się porywam. Z Paprska zjazd duktami leśnymi przez malowniczy Petriov do Ostruznej, potem szybki przejazd przez Jesenik do Adolfovic (musiałem objechać górę szerokim łukiem bo od Ramzovej raczej nie da się wjechać). Po 20tej zaczynam mozolny 10 km podjazd z wysokości 510m na 1350mnpm, który zajmuje mi 2h, ostatni fragment ze względu na brak sił w utrzymaniu równowagi na szutrze podprowadzam. Schronisko po 22 pozamykane na trzy spusty, podziwiam światła miasta Jesenik. Miałem zjechać do Ramzowej, ale po mocno wystających kamieniach nie wyobrażam sobie zjazdu szczególnie w nocy, dlatego ten fragment musiałem prowadzić rower. Kiedy zaczyna się szuter przyspieszam, ale przy słabym oświetleniu mylę drogę i zamiast w Ramzowej, albo Osrużnej ląduje w Brannej, skracając sobie przy okazji drogę. Tam zalapuję się na czeska dyskotekę na świeżym powietrzu, czesi dziwnie się na mnie patrzą kiedy zamiast drinka zamawiam herbatę i jem kanapki. Powrót przez Stare Mesto z podjazdem serpentynami pod Przełęcz Płoszczyna, który po całym dniu dał mi naprawdę popalić. Do domu docieram już po wschodzie słońca, wymęczony ale szczęśliwy z dobrze zrealizowanego pomysłu. Teraz zastanawiam się, która góra będzie następną :)

Bezdroża Gór Bialskich

Niedziela, 27 czerwca 2010 · Komentarze(3)
Stronie Śląskie - Młynowiec - Przełęcz Dział - Przełęcz Sucha - Puszcza Śnieżnej Białki - Przełęcz Dział - Chata Paprsek CZ - Cisarska lov. bouda CZ - Smrk CZ - Pod Kovadlinou CZ - Przełęcz Pekło - Bielice - Nowy Gierałtów - Stary Gierałtów - Stronie Śląskie

Kłodzko - Krosnowice - Żelazno

Niedziela, 28 września 2008 · Komentarze(1)
Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Radochów - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie - Stary Gierałtów - Nowy Gierałtów - Bielice - Przełęcz pod Działem - Paprsek CZ - Medvedi Bouda CZ - Kuncicka Hora CZ - Kladska Brana CZ- Przełęcz Płoszczyna - Stara Morawa - Bolesławów - Stronie Śląskie - Lądek Zdrój - Radochów - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko

Paczków - Bily Potok CZ - Javornik

Niedziela, 31 sierpnia 2008 · Komentarze(0)
Paczków - Bily Potok CZ - Javornik CZ - Lipova Lazne (czeskim pociągiem) - Horni Lipova CZ - Ramzova CZ - Ostruzna CZ - Petrikov CZ - Cisarska Bouda CZ - Paprsek CZ - okolice Przełęczy pod Działem (przejście granicy na dziko) - Biała Kopa - Przełęcz Sucha - Przełęcz Dział - Młynowiec - Stronie Śląskie - Przełęcz pod Chłopkiem - Konradów - Nowy Waliszów - Romanowo - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko

Idealna pogoda, najdzikszy zakątek Kotliny Kłodzkiej, fantastyczne zakończenie wakacji :)
Tabliczki szlakowe: Horni Lipova, Cisarska Lovecka Bouda.

Stronie Śląskie - Goszów

Sobota, 14 czerwca 2008 · Komentarze(1)
Stronie Śląskie - Goszów - Stary Gierałtów - Nowy Gierałtów - Bielice - Puszcza Śnieżnej Białki - Przełęcz Sucha - Przełęcz Płoszczyna - Przełęcz Staromorawska - Kamienica - Kletno - Sienna - Przełęcz Puchaczówka - Idzików - Kamienna - Nowy Waliszów - Romanowo - Piotrowice - Zelazno - Krosnowice - Kłodzko